Wij zijn ZSBB; de Zeeuwse Stichting voor Beheer en Bewindvoering. Opgericht in 1991 vanuit de gedachte dat wij iedereen in Zeeland kunnen helpen die door de kantonrechter onder bewind is gesteld. Het kan iedereen overkomen om in een zorgelijke financiële situatie te belanden en dan is het fijn om daar samen met een ervaren partij weer bovenop te komen.
ZSBB heeft een aantal belangrijke kernwaarden. Allereerst zeggen wij wat we doen en doen we wat we zeggen. Dit maakt onze medewerkers transparant en betrouwbaar. Ook doen we zoveel mogelijk samen met de klant, zodat de klant het na onze ondersteuning zelf weer volledig kan overnemen. Bovendien is wederzijds respect één van de belangrijkste omgangsvormen voor ZSBB.
ZSBB is voor iedereen. Vaak denkt men alleen aan mensen met grote schulden, maar dat is lang niet altijd het geval. Men kan ook onder bewind komen door bijvoorbeeld ouderdom, ziekte of beperkingen. Denk aan mensen die door dementie de geldzaken niet meer goed kunnen beheren. Ook is de schuldenproblematiek in Nederland in de afgelopen jaren veel groter geworden. Voor deze groep is ZSBB van onschatbare waarde. Samen stellen we orde op zaken en vaak nemen we binnen een aantal jaar weer schuldenvrij afscheid van elkaar.
De ZSBB staat voor kwaliteit en dat moet ook wel. We beheren tenslotte andermans geld en dat is aan strenge eisen gebonden. Objectiviteit en onafhankelijkheid van de beheerder moeten gewaarborgd zijn. Ook moet continuïteit worden gegarandeerd. Verder moet de aansprakelijkheid van de beheerder goed geregeld zijn. De beheerder moet deskundig zijn en geen enkel financieel belang hebben bij het beheer. De ZSBB is sinds 2004 aangesloten bij de Branchevereniging voor Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders en voldoet hiermee aan de, door het Landelijk Overleg Voorzitters Civiele en Kantonsectoren (LOVCK), gestelde eisen voor bewindvoerders. De BPBI controleert jaarlijks of onze stichting nog aan de door hen gestelde kwaliteitseisen voldoet. De tarieven van de ZSBB zijn door het bestuur bepaald, conform de richtlijnen van het Landelijk Overleg Voorzitters Civiele en Kantonsectoren (LOVCK) en worden jaarlijks geïndexeerd.
Uiteraard doen we er alles aan om het beheer naar tevredenheid uit te voeren. Toch kan het voorkomen dat de dienstverlening niet helemaal naar wens is verlopen. Ben je ontevreden? Probeer het eerst aan te kaarten bij jouw contactpersoon bij ZSBB. Vaak kom je er samen uit door middel van een goed gesprek. Lukt dat niet? Dan kan de melding schriftelijk gemaakt worden richting de directeur. Wordt de melding nog steeds niet naar wens opgelost? Dan is het altijd mogelijk om contact te zoeken met de branchevereniging BPBI. Mocht het zo ver komen, volg je hun klachtenprocedure. Deze staat omschreven op de volgende link.